Maria Kapteijns

grafiek – beeldende kunst 

De Lijn

Van masterclass tot publicatie
In 1971 schreef beeldend kunstenaar Ad Dekkers de tekst Over de lijn, een verhandeling over zijn zoektocht naar de universele waarheid achter de aard en functie van de abstracte lijn. In november 2019 hebben zes hedendaagse kunstenaars deelgenomen aan een masterclass met als uitgangspunt de filosofie van Ad Dekkers en met name deze tekst.

Er is samengewerkt met Grafisch Atelier Beeldenstorm/Daglicht, de TU/e, en inhoudelijk heeft kunstfilosofe Katja Rodenburg een bijdrage geleverd.  Er is een publicatie van gemaakt. Het is georganiseerd vanuit Stichting Grafein en ik ben de projectleider geweest vanaf het eerste contact tot het uitkomen van het boekje.

Met werk van Rogier Arents, Marco Arwert, Véronique Driedonks, Monique Kwist, Jadranka Njegovan en Leonie van Santvoort. Met een essay van Katja Rodenburg. Christel Andrik en ikzelf hebben voor ondersteunende teksten gezorgd. Véronique Driedonk eindredactie, Jadranka Njegovan vormgeving.
Een recensie van Jurjen K van der Hoek en in het Eindhovens Dagblad.

Uitwisseling Bulgarije
Als exposant ben ik in 2005 in contact gekomen met Lessedra Gallery in Sofia en als jurylid kwam ik in 2018 weer terug. Mét een extra missie nav ons thema voor Grafiek2019: Panta Rhei: ik wilde graag begrijpen hoe aangekeken werd tegen hedendaagse kunst in een geglobaliseerde wereld, in een land met zoveel veranderingen en zo’n sterke grafiek-traditie. Georgi Kolev – gedurende decennia al organisator van internationale grafiektentoonstellingen en met een warm hart voor Bulgaarse hedendaagse grafiek – was het startpunt, vervolgens hebben we rond mogen kijken op de academie, heb ik kunnen praten met grafici en docenten, hebben we musea en galeries bezocht. Hieruit is een verhaal naar boven gekomen, over iconen en daarin gebruikte beeldtaal die je soms herkent in hedendaagse kunst uit Bulgarije, over de kieren in het IJzeren gordijn die de Grafiekbiennales in het Oostblok maakten, over hoe kunstenaars de overgang van communisme naar markteconomie hebben beleefd.

Hieruit is een tentoonstelling voortgekomen, georganiseerd door Stichting Grafein ism Katja Rodenburg en een masterclass siligrafie, een druktechniek die in Nederland niet zo bekend is. In 2020 stond er nog een uitwisseling gepland: een tentoonstelling met werk van Nederlandse grafici rond het thema grafiek en de computer, waarvoor ik getracht heb ons ‘Nederlandse’ verhaal boven water te krijgen, met name over de rol van landschappen en abstractie, om het toegankelijker en zo interessant mogelijk te maken voor de Bulgaarse kijkers. Deze tentoonstelling is uitgesteld, de catalogus staat al wel online.

Expositie
Oktober 2022 kwam er een vervolg: studenten van de twee academies in Sofia exposeerden grafiek in Utrecht bij Galerie Waterbolk. Deze jongste generatie is geboren 1989, opgegroeid in een tijd van globalisering.